پایان‌نامه: تحلیل مقایسه­ای حد مطلوب مصرف در اقتصاد اسلامی و اقتصاد متعارف

رایگان

توضیحات

دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد

پایان‌نامه دوره کارشناسی ارشد پیوسته رشته معارف اسلامی و اقتصاد

گرایش اقتصاد اسلامی

تحلیل مقایسه­ای حد مطلوب مصرف در اقتصاد اسلامی و اقتصاد متعارف

استاد راهنما: دکتر محمد مهدی عسکری

استاد مشاور: دکتر سید عدنان لاجوردی

دانشجو: مجتبی مصون

شهریور ۱۳۹۱

چکیده

میزان اسراف و اتلاف از جمله نکاتی است که بارها توسط بزرگان و دانشمندان مورد توجه و تذکر قرار گرفته است. مسلماً اسلام با اسراف موافق نمی­باشد. اما این نوع مصرف از کجا نشأت گرفته است؟ از نظر مکاتب مادی، محدودیت­های مصرف، تنها شامل قیمت کالاها و قید بودجه می­باشد. اما باید توجه داشت که این دیدگاه اکنون در غرب به عنوان عامل بوجود آمدن مصرف­گرائی نوین شده و به دیگر کشورها نیز سرایت کرده است. از این­رو شناسایی نظر اسلام راجع به حد مصرف حائز اهمیت است. در منابع دینی توصیه­های فراوانی در این زمینه وارد شده است. در این تحقیق درصدد آن هستیم تا با رد دیدگاه غیراسلامی راجع به مصرف، نظر اسلام را در زمینه­ی حد مصرف روشن نماییم. لذا سؤالی که در این تحقیق به دنبال پاسخگویی به آن هستیم این است که حد مطلوب مصرف از نظر اسلام کجاست و آیا می­توان معیارهایی را برای این حد تعیین نمود؟ روش انجام تحقیق کتابخانه­ای و با مراجعه به متون دینی و فقهی می­باشد. در نهایت نتیجه­ای که قابل ذکر است، این است که هر نوع مصرفی مورد تأیید اسلام نیست، مصرف از دیدگاه اسلام حدی دارد که حد میانه یا حد کفاف است. توصیه­های ایجابی به رعایت حد کفاف و اعتدال به وفور وجود دارد. در ضمن با توجه به اینکه اسلام دین معتدلی است هر نوع افراط و تفریط در زمینه مصرف را نیز نهی می­کند. اسراف و تقتیر دو حد بالا و پایین مصرف، به عنوان خط قرمزهای مصرف عنوان شده­اند. رعایت نیاز فرد، شأن او، شرایط و اقتضائات زمان و مکان و همچنین سطح درآمد از جمله معیارهایی هستند که فرد با در نظر گرفتن آن­ها میزان مصرف خود را تعیین می­کند.

واژگان کلیدی

حد مطلوب مصرف، اسراف، تقتیر، معیارهای مصرف

العنوان: تحلیل مقارن للحد الأمثل للاستهلاک فی الاقتصاد الإسلامی و الاقتصاد التقلیدی

الباحث: مجتبی مصون

الأستاذ المشرف: الدکتور محمدمهدی عسکری

الأستاذ المساعد: الدکتور سید عدنان لاجوردی

الفرع الدراسی: الدراسات الإسلامیه و الاقتصاد

الخلاصه:

مستوی الإسراف و التبذیر من الموضوعات الهامّه التی یؤکد العلماء و الکبراء علیها دائماً. ینهی الإسلام عن الإسراف نهیاً شدیداً؛ و لکن ما هو السبب الإساسی لهذا النوع من الاستهلاک؟ من وجهه نظر المدارس المادیه، یتم تقیید الاستهلاک فقط من خلال أسعار السلع و قید المیزانیه، إلا أن الباحثین الغربیین یعتقدون الیوم أن هذه الرؤیه قد تؤدّی إلی نوع جدید من المیل إلی الاستهلاک المفرط و هذه القضیه أصبحت شائعه فی جمیع أنحاء العالم. و لذلک فإنّ من المهم معرفه موقف الإسلام بالنسبه إلی الحد الأمثل للاستهلاک. توجد هناک توصیات کثیره فی المصادر الدینیه حول هذا الموضوع.

و قد رفضنا فی هذه الأطروحه الرؤیه الغیر إسلامیه فی الاستهلاک، و حاولنا تبیین الحد الأمثل للاستهلاک فی الإسلام. و لذلک فإنّ الهدف الأساسی من هذه الأطروحه الإجابه علی السؤالین التالیین: ما هو الحد الأمثل للاستهلاک فی الإسلام؟ و هل یمکن تحدید مؤشرات خاصه لهذا الأمر؟

أما أسلوب البحث فی هذه الأطروحه فهو منهج البحث المکتبی مع مراجعه النصوص الدینیه و الفقهیه. و النتیجه الحاصله هی أن الإسلام لا یؤید کل أنواع الاستهلاک، بل یضع حداً للاستهلاک یسمّی الحد الوسط أو حد الکفاف. و توجد هناک توصیات کثیره حول الالتزام بحد الکفاف و الاعتدال. و نظراً إلی أن الاسلام هو دین الاعتدال، فهو ینهی أیضاً عن أی نوع من الإفراط و التفریط فی الاستهلاک، فالإسراف هو الحد الأقصی و الإقتار هو الحد الأدنی للاستهلاک، و هما یشکلان الخطوط الحمراء أمام المستهلکین؛ و حاجه الفرد و شأنه، مقتضیات الزمان و المکان، و مستوی الدخل کلها من المعاییر التی یمکن من خلالها تحدید مستوی الاستهلاک لکل فرد.

الکلمات الأساسیه: الحد الأمثل للاستهلاک، الإسراف، الإقتار، معاییر الاستهلاک

Abstract

The amount of waste and prodigality is a point among other things that often has been mentioned and regarded by scholars and scientists. Certainly, Islam does not agree with the waste. But this kind of consumption is derived from where?

From the point of view of material schools, consumption constraints are just budget constraints and prices. But it should be noted that this view, in the West, is the cause of modern consumerism and has spread to other countries. So that the detection of Islamic view about the limit of consumption is important. In the religious references, there are many recommendations for this subject.

In this paper we are going to reject unIslamic perspective about consumption, and make the Islamic perspective about the level of consumption clear.

Therefore, this study seeks to answer the question: “where is the desired level of consumption from the point of view of Islam? Or can some criteria be determined for this level?” The method of this study is library research referring to the religious texts and the jurisprudence.

At the end, it is mentioned that every kind of consumption is not accepted in Islamic point of view. From the Islamic perspective, consumption is limited. The accepted level is the moderation level or the level of being enough.

There are a lot of positive recommendations to observe the moderation and the enough level. In addition, given that the Islam is a moderate religion, it forbids any kind of extravagance and wastage.

Prodigality and parsimony as high and low levels of consumption, have been expressed as a red line. Observance of individual needs, his dignity, conditions and requirements of time and place and also income level are the criteria that the person will determine his level of consumption by taking them.

Keywords:

Desired level of consumption, waste, parsimony, criteria of consumption

Imam Sadiq University

Faculty of Islamic Studies and Economics

A thesis for continuous M.A in Islamic Studies and Economics

Islamic economics

A Comparative Analysis of the desired Level of Consumption in the Islamic Economics and Conventional Economics

Supervisor: Dr. M. M. Askari

Consulting Advisor: Dr. S. A. Lajavardi

Mojtaba Masoon

September  ۲۰۱۲

 

اطلاعات بیشتر

دانشگاه

دانشکده

مقطع

گرایش تحصیلی

استادان راهنما و مشاور

,

دانشجو

سال نشر

نقد و بررسی‌ها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “پایان‌نامه: تحلیل مقایسه­ای حد مطلوب مصرف در اقتصاد اسلامی و اقتصاد متعارف”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *