دوره آنلاین
2 دانش‌پژوه
هدیه10000 تومان7000 تومان
ثبت‌نام در دوره

بسم الله الرحمن الرحیم

به گزارش خبرگزاری بینش مطهر صبح روز جمعه دهم بهمن ماه همایش بینش مطهر با عنوان نظام اقتصاد اسلامی و اقتصاد مقاومتی در سالن سوره حوزه هنری واقع در خیابان آمادگاه برگزار گردید.
دکتر طغیانی استاد مدعو این همایش به تبیین نظام فکری شهید مطهری در حوزه نظام اقتصاد اسلامی و اقتصاد مقاومتی پرداختند. وی از اساتید برجسته ی اقتصاد و فارغ التحصیل دانشگاه امام صادق(ع) و عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان می باشد.
به گزارش خبرگزاری بینش مطهر استاد طغیانی با طرح بحث کلی از نظام به مثابه یک مفهوم بیانات خود را شروع نمود.
وی در ابتدای سخنان خود بیان داشت: همه ی انسان ها در طول روز از طرق مختلف در حال دریافت مفاهیم از خارج خود هستند. این دریافت های ما به صورت شرکت در کلاس و دیدن فیلم و رفت و آمد با دوستان و… می باشد که به طور خود به خود برای ما یک چهارچوب ذهنی و ساختار فکری می سازد. مرحله بعد نوبت به خروجی از ما می رسد. اما امر مهم در این خروجی ها همان نظام فکری است که ما دریافت کرده ایم. همه¬ی رفتارها ی مازاییده ی همان نظام فکری ماست.
وی در ادامه به بیان چگونگی ساختن نظام فکری بر اساس اندیشه شهید مطهری پرداخت: شما نباید انتظار داشته باشید با یکی دو ماه مطالعه کتب شهید مطهری به نظام فکری ایشان دست یابید. بلکه می-بایست با این آثار انس داشته باشید. نظام فکری به صورت تزریقی و دفعی نیست بلکه تدریجی است و در طول زمان به وقوع خواهد پیوست.
این استاد اقتصاد به تبیین جایگاه نظام فکری شهید مطهری در نظام اقتصادی پرداخت: نظام فکری شهید جایگاه نرم افزاری در نظامات اسلامی دارد و هر جایی که در نظام اسلامی وجود داریم به این نرم افزار نیاز داریم و این نرم افزار باید در جزء جزء این نظام دخیل باشد.
دکتر طغیانی در ادامه به بیان طرح بحث در مورد نظام اقتصادی پراختند: دانش اقتصاد جزو علوم انسانی است که از دیر باز مورد بحث و بررسی بوده است. مثلا در دوران یونان باستان به این دانش تدبیر منزل می گفته اند. این تدبیر شامل تدبیر مال ، زن و فرزند، خدم و حشم می شده است. در علم مدرن، اقتصاد به دانشی جهت بهبود سه عنصر تولید و توزیع و مصرف تعبیر شد. در واقع اقتصاد، علم انتخاب است در حوزه¬ی منابع از جمله زمان. منابعی که کم یاب هستند و باید با توجه به این علم به خوبی تخصیص داده شوند. انسان هم یکی از این منابع کم¬یاب است که باید در جای خود استفاده گردد. پس بحث در این جا روشن می¬شود که محل ورود ما به مباحث شهید مطهری کجاست؟ آیا مباحث شهید مطهری در انتخاب آن چیزی که علم اقتصاد خود را مامور به آن می داند کمک می کند یا نه؟
حال شهید مطهری درکجای مباحث خود محدوده¬ی انتخاب یا تخصیص منابع را تبیین می کند؟ یکی از بحث هایی که ما در کتب شهید مطهری داریم سیره است که معنی منطق زندگی کردن را به ما نشان می دهد.این منطق که همان منطق زندگی ائمه است ما را در انتخاب ها و تخصیص ها کمک می کند.
استاد طغیانی در ادامه با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر اقتصاد دانش بنیان به تبیین آن پرداختند: امروزه بشر با گذر از مراحل اقتصادی مختلف به این نتیجه رسیده است که باید اقتصاد خود را بر پایه ی دانش بگذارد. در واقع ویژگی های بارز علم است که باعث شده بشر امروز به این اقتصاد روی آورد.

وی با اشاره به بحث فریضه علم شهید مرتضی مطهری بیان داشت: ریشه¬ی بحث فریضه علم ایشان در مقدمه¬ی کتاب انسان و سرنوشت آمده است که شهید می¬گوید: من سال¬های سال است درباره¬ی علل عقب ماندگی مسلمانان فکر می کنم. از کتاب انسان و سرنوشت به سراغ کتاب حق و باطل می رویم. در قسمتی که یادی از اقبال لاهوری می کنند موضوعی با عنوان احیای تفکر اسلامی را بیان می دارند. در ذیل این موضوع است که شهید علت اصلی عقب ماندگی مسلمین را مطرح می سازند که عبارت است از: زنده نبودن فکر دینی. اما فکر دین دو عنصر مهم شامل علم و آگاهی و جنبش و حرکت را دارا می باشد.
زمانی مشکلات ما حل می شود که همه ی آحاد جامعه علم را یک فریضه بدانند. پیامبر همه ی محدودیت ها را برداشت تا مسلمان علم را یک فریضه بدانند.
دکتر طغیانی در ادامه مقدمات فوق با ورود به بحث اقتصاد مقاومتی گفت: اقتصادی مقاومتی به تعبیر شهید مطهری اقتصاد یک جامعه حی و زنده است. اقتصادی که دائم در حال رشد است و به سوی کمال می رود. ایشان در کتاب احیای تفکر دینی می فرمایند: حی دو معنا دارد. یک معنای مادی دارد و یک معنای حقیقی دارد. حیات مادی یک معنا است و معنای دیگر در سوره مبارکه یس است که شهید مطهری در همان¬جا مثال می آورند: لتنذر من کان حیا. کسی را می توان انذار کرد که ویژگی زنده بودن حقیقی را داشته باشد. پس ما در اقتصاد زنده دنبال زندگی حقیقی هستیم. آن زندگی حقیقی چیست؟ همان دانا بودن و با جنبش و حرکت بودن. با توجه به نظرات شهید مطهری هر حرکتی هم با مانعی روبرو خواهد بود که این موانع شامل موانع داخلی و خارجی می شود. در بحث اقتصاد مقاومتی نیز که جنس آن حرکت و جنبش است ما با دو مانع داخلی و خارجی روبرو هستیم و ما آن قدری که از مانع داخلی داریم ضرر می بینیم از مانع خارجی به آن اندازه متضرر نیستیم. موانع داخلی شامل جهل مردم می شود و فساد. این موارد از تحریم هم می تواند خطرناک تر باشد. وقتی از تولید داخلی توسط مردم حمایت نمی شود ناشی از جهل مردم است. به طور مثال در کشور کره در ابتدای رشد اقتصادی خود اگر کسی از جنس کره ای استفاده نمی کرد دیگران به چشم یک خائن به او می نگریسته اند.
این استاد اقتصاد در پایان سخنان خود با تاویلی به بحث های دانش مدیریت بیان داشت: در اقتصاد یک مملکت اثر بخشی و کارایی نقش بسیار مهمی را ایفا می کنند. این دو عنصر می بایست با یکدیگر ضرب گردند و با اشتراک آن ها اقتصاد کشور رشد کند. یعنی باید کار خوب را انجام داد و هم چنین کار را خوب انجام داد که جمع این دو می شود کار خوب را خوب انجام دادن.
و صلی الله علی محمد و آله طاهرین